Mobila appar

Vi har över 5,2 miljoner aktiva smartphones i Sverige idag, det görs fler och fler sök via mobilen. Det är som sagt 2012 och mobilen har tagit över internet. Vi befinner oss där vi stod för 15 år sedan när vi funderade på om vi behöver en interaktiv strategi eller ej – idag vet vi att det är ett måste och det är dags att även mobilanpassa den.

Användare har ett väldigt nära förhållande till sina handhållna enheter. Mobiltelefoner och läsplattor är medium som ger stor mottaglighet för kommunikation och användarens tröskel för interaktion är betydligt lägre när en strategi genomförs på rätt sätt.

En undersökning genomförd av Google visar att hela 95 % söker efter lokalt innehåll med sina mobiler. Det gör man för att man har ett uttalat behov, kanske letar man efter dagens rätt på en restaurang, en butik som säljer favoritskorna eller efter en frisör med ledig klipptid. Nio av tio agerar på informationen de söker fram. Att söka efter information om företag inom ett begränsat geografiskt område är mycket viktigt för mobila sökningar.

Följ dina kunder i vardagen – det sägs att vi aldrig är längre ifrån vår smartphone än att vi kan sträcka oss efter den.